Dayna Kurtz is een Amerikaanse singer-songwriter die al jaren intensief tourt. Haar stem is warm, krachtig en intens en grijpt enorm aan. Ook haar (slide) gitaarspel is ronduit indrukwekkend te noemen. Ze wordt vaak vergeleken met Nina Simone, Marianne Faithfull en Jeff Buckley.
In 2003 verscheen ze in Barend & van Dorp met haar hitje Love Gets in the Way van Postcards from Downtown. Haar eerste album sloeg in als een bom. Sindsdien heeft Dayna zeker in Nijmegen een trouwe schare fans opgebouwd en maakt ze met enige regelmaat nieuwe albums. Kurtz trad op met vele grote der aarde zoals Elvis Costello, Richard Thompson, Rufus Wainwright, BB King en Norah Jones. De laatste is een goede vriendin van Dayna, met wie ze diverse nummers opnam. Dayna Kurtz komt met gitarist Robert Mache.
Klassiekers als ‘My baby just cares for me’, ‘Don’t Let Me Be Misunderstood’ en ‘Ain’t got no – I got life’, ze komen allemaal voorbij tijdens de show van Noam Vazana. De jarenlang in Nijmegen (iedere Nijmegenaar weet dit) wonende Nina Simone staat centraal in het programma van de singer-songwriter. Ze vertelt het levensverhaal van de bekende zangeres, die geboren werd als Eunice Kathleen Waymon. Vazana zingt, spiegelt en bewondert. Tijdens het optreden benadrukt ze wie Nina Simone was en waarom haar muziek geliefd werd bij het grote publiek.
‘Nani’ Noam Vazana is een van de weinige zangeressen ter wereld die nieuwe liedjes schrijft en componeert in het Ladino. Deze taal ligt dicht bij het Spaans en werd in de vijftiende eeuw gesproken door de Joodse bevolking van Spanje. Vandaag de dag zijn er naar verluid minder dan 60.000 sprekers. Nani vangt de geest van de oude, matriarchale cultuur en stuwt deze onze eeuw in met teksten over migratie, gender en empowerment van vrouwen. Haar nieuwe album Ke Haber klinkt rauw en magisch, met zachte koorachtige trombones, flamencogitaren en Arabische percussie.
Noam Vazana werd geboren in Israël en verhuisde veertien jaar geleden naar Nederland, waar ze zich vestigde in Amsterdam. Haar muziek klinkt niet traditioneel, maar weerspiegelt de tijd waarin we leven en weet een bijna verdwenen cultuur weer relevant te maken. Oude teksten over geslachtsverandering, ontrouw en zelfs homo-erotische poëzie geschreven door rabbijnen in de middeleeuwen naast eigen teksten over vrouwen tegen de achtergrond van gearrangeerde huwelijken, het geloof in magie en feeën, bijvoorbeeld. Enerzijds botst het, maar anderzijds vult het elkaar wonderwel aan.